کار کردن در هر محیطی سختیا و امتیازات خاص خود رو داره. کار کردن تحت مدیریت یک رئیس سختگیر هم می تونه از طرفی تجربه ای خیلی سخت و ناراحت کننده باشه و از طرف دیگه فرصتی خوب واسه یادگیری و کسب تجربیات جدید. همراه ما باشین، در این مقاله چند راه حل مؤثر واسه کنار اومدن با رئیس سختگیر رو گفتیم که به شما کمک می کنن در این شرایط سخت بهترین کارکرد رو داشته باشین.

 

من در کارگاهای مربوط به رهبری، تمرینی دوبخشی رو انجام میدم که طی اون افراد گروه در مرحله اول، همه رفتارهای مدیران و رهبران ارشد رو مشخص می کنن. به ورودی تمرین فکر شده و انتظار میره که نظراتی مثل:

  • با احترام رفتار کردن با افراد؛
  • ارائه بازخورد به کارمندان همراه با عمل؛
  • پیشنهادای سازنده و راهنمایی؛
  • جفت و جور کردن فرصتایی واسه پیشرفت؛
  • پرهیز از مدیریت همه چیز.

و خیلی از دیگر رفتارهای مثبت رو دربر داشته باشه.

این تمرین خوب پیش میره، جدولا پر و به دیوار آویزون می شن و افراد داستانایی از رهبران فوق العاده ای که با اونا کار کردن تعریف می کنن.

پس از اینکه درباره ویژگیای رهبر تأثیرگذار بحث شد، من سوال رو وارونه می کنم و از افراد حاضر می خوام تا رفتارهای مدیران و رؤسایی رو توضیح بدن که کار کردن با اونا سخته. پس از چند ثانیه سطح انرژی و سروصداها در اتاق بالا میره و می تونین گرما افراد رو واسه مشخص کردن ویژگیای رئیس سختگیری که با اون روبه رو بودن، احساس کنین.

بیشتر ما زمانی با یک رئیس سختگیر کار کردیم. شمام حتما یکی از اونا رو می شناسین. اینجور فردی هیچوقت در شرایط سخت، وضعیت افراد رو در نظر نمی گیره و باعث می شه تا تمرکز طبیعی شما بر نتایج از بین برود و هیچوقت نشانی از تأیید و رضایت در اون احساس نکنین.

اینجور رئیس سختگیری همیشه ناراضیه و بعضی وقتا سعی می کنه تا کوچیک ترین چیزها رو هم تحت مدیریت خود بگیره که همین امر باعث بالا رفتن نا آرومی در محیط کار می شه.

توجه: من بین یک رئیس سختگیر و رئیس بدرفتار فرق قائل میشم. رئیس بدرفتار از شما سوءِاستفاده می کنه، اما رئیس سختگیر فقط باعث سخت شدن کارای روزانه می شه. ما در این مقاله بر رئیس سختگیر تمرکز کردیم نه رئیسی که سوءِاستفاده می کنه.

۱. صبر رو اولویت کار خود بذارین

رفتارهای رئیس سختگیر باعث بروز بعضی از بدترین رفتارهای ما می شه. گرچه ممکنه که وسوسه شید تا به رفتارهای رئیس تون یا بی توجهیای اون نسبت به سعی هاتون واکنش نشون بدین یا خشم و ناامیدی خود رو نسبت به راه و روش اون بگید، اما تاکتیک بهتر واسه فروخوردن فوران و کنترل احساسات اینه که جلوی دهن تون رو بگیرین و با توجه به میزان استرس خود تا ۱۰، ۱۰۰ یا ۱۰۰۰ بشمارید. رؤسای سختگیری که من با اونا برخورد داشته ام این طغیان احساسات رو نشونه خامی یا حتی بی کفایتی میدونن. با وارد کردن احساسات تون به شرایط سخت، وضعیت رو خراب تر نکنین.

۲. بهونها و مشکلات رو واسه خودتون نگه دارین

معمولا مدیران پرتوقع فقط حرف خودشون رو می فهمن. اونا فقط به یک زبون صحبت می کنن: زبون نتایج. اونا به مشکلات، بهونها یا مشکلات توجهی نمی کنن و از اعضای تیم شون توقع دارن تا با وجود مشکلات به نتایج مطلوب دست پیدا کنن.

گرچه همه ما میدونیم که ممکنه مشکلاتی پیش بیاد، اما نباید توقع داشته باشی که رئیس تون در این شرایط با شما همدردی کنه. از نظر اونا مهم ترین چیز نتیجه، نه تلاشی که شما انجام دادین.

۳. در غیبت کردنا مشارکت نکنین

گرچه صحبت کردن پشت سر رئیس سختگیر و انتقاد کردن به رفتارهای اون می تونه شما رو آروم کنه، اما تا می تونین از این کار پرهیز کنین. حرف زدن پشت سر رئیس تحت هیچ شرایطی نمیتونه به سود شما باشه. همیشه در نظر داشته باشین که ممکنه حرفایی که میزنین به گوش رئیس تون برسن و هویت گوینده هم از اون پنهون نخواد موند.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چه جوری بدون خالی بندی کار و کاسبی رو سرپا کنیم؟ 

۴. سعی کنین بفهمین که چی واقعا مدیرتون رو خوشحال می کنه

به فکر اینه که در شرکت افزایش رتبه کاری پیدا کنه؟ اون کارمندی قدیمیه که زندگی خود رو وقف شرکت کرده؟ بخش ی شما تحت نظارت دقیق مدیریت ارشده و نتایج از اهمیت ویژه ای بهره مند هستن؟

گرچه بیشتر مشخص نیس که چی کلا یا در لحظه این مدیران رو خوشحال می کنه، اما این وظیفه ی شماس که این موارد رو کشف کنین. هنگامی که تمایلات واقعی رئیس سختگیرتان رو فهمیدین، می تونین شرایطی رو جفت و جور کنین که این علایق بهتر محقق شن.

۵. واسه کارای سخت داوطلب شید

همیشه مشکلات سخت و سختی وجود دارن که در منطقه خاکستریِ بین بخشای مختلف سازمان قرار می گیرن. اگه حل کردن مشکلات در این نواحی خاکستری به نفع مدیرتونه، وارد عمل شید و این مشکلات رو حل کنین. گرچه ممکنه رئیس تون از شما تشکر نکنه، اما شک نداشته باشین متوجه می شه که شما نیروی با ارزشی واسه اون هستین.

۶. هیچوقت منتظر تشکر نباشید

سختگیرترین مدیران واسه افرادی ارزش قائل هستن که بتونن نتایج لازم رو محقق کنن. ممکنه رئیس تون از شما تشکر نکنه، اما نباید تصور کنین که کسی واسه همکاری شما ارزش قائل نیس. به دنبال جلب تأیید افراد دیگر نباشید و به جای اون روی کارایی که می تونین بکنین تمرکز کنین تا با هم با رسیدن به نتایج عالی، درسای زیادی هم یاد بگیرین.

۷. واسه مقابله با مدیریت جزئیات از روان شناسی برعکس استفاده کنین

اگه رئیس تون اصرار داره که بالای سر شما بایستد و همه چیز رو کنترل کنه، از اون بپرسید که چیجوری در کارش مهارت پیدا کرده. مثلا بپرسید: «شما واقعا در این بخش مهارت دارین، چیجوری به این سطح از مهارت دست پیدا کردین؟ به چه دلیل فکر می کنین که رویکردتان بسیار تأثیرگذاره؟ چیجوری میتونم درباره پروسهای دیگرِ گروه تون چیزای بیشتری یاد بگیرم؟» با مطرح کردن سوالای زیاد درباره مهارتش با این رفتار اون مقابله کنین. نشون بدین که به عنوان یک شاگرد، مشتاق خدمت کردن هستین. ممکنه که این کار خیلی لذت بخش نباشه، اما از اینکه به خاطر ایستادن رئیس بالای سرتون عصبانی شید خیلی بهتره.

۸. فکر نکنین که حتما باید با رئیس سختگیر خود دوست شید

خیلی از افراد ترجیح میدن که فاصله خود رو با همکاران شون حفظ کنن. سعی بد شما واسه دوست شدن با رئیس سختگیر فقط باعث افزایش عصبانیت اون و بدتر شدن شرایط می شه. جای دیگری به دنبال پیدا کردن دوست باشین.

۹. به خاطر چیزایی که یاد می گیرین عمیقا سپاسگزاری کنین

با تشکر کردن از افراد سختگیر می تونین اونا رو خلع اسلحه کنین. اگه واقعا درهنگام انجام کارتون چیزی یاد می گیرین، به خاطر فرصتی که واسه شما جفت و جور شده از رئیس تون تشکر کنین. ممکنه پس از یه مدت یخ رئیس تون کمی آب شه.

سخن پایانی

همه ما باید واسه فرد دیگری کار کنیم که بعضی وقتا این افراد سختگیر هستن. اگه کار و همکاران تون رو دوست دارین، اجازه ندین تا یک مدیر سختگیر شما رو تسلیم کنه. عوضش راه و روش تون رو برابری بدین، صبور بودن رو تمرین کنین و روی فرصتایی تمرکز کنین که به خاطر همکاری در محیطی کارکرد محور، جفت و جور شد ه ان. ممکنه در پیش گرفتن اینجور هدفی سخت باشه و شما تمایلی بهش نداشته باشین، اما می تونه تجربه بسیار خوبی باشه که چیزای خیلی از اون یاد می گیرین.




دسته‌ها: آموزشی