همکاری دارین که به خاطر نهار، ۲ ساعت وقت تلف می کنه، روزی ده ها تماس تلفنی شخصی برقرار می کنه و پشت میز کارش می خوابد؟ یا منظم به سرویس بهداشتی میره یا منظم شبکه های اجتماعی رو چک می کنه؟ این درحالیه که شما مشغول انجام کار خود هستین.

کارکردن کنار همکاری که از زیر کار در میره، بسیار مشکله و می تونه روی کارکرد شمام اثر بزاره. حالا فکر می کنین چه جوری میشه با اینجور فردی روبه رو شد؟ موارد زیر به شما میگن که چه جوری باید با اینجور آدمی روبرو شد.

 

۱. اجازه ندین حواس شما رو پرت کنن

وقت خود رو با تمرکز روی کارای اون تلف نکنین. کارایی مثل بررسی شبکه های اجتماعی، پیامک دادن یا چرت زدن اون روی میزش. سعی کنین به اونا توجه نکنین و روی خود کار متمرکز شید. چون توجه شما به همکارِ از زیر کار در رو، خودتون رو هم از کار و فعالیت بازمی داره.

۲. روی ناعادلانه بودن این رفتار تمرکز نکنین

زندگی مساوی با شما برخورد نمی کنه. مردم میگن که این بی عدالتیه که اعمال اون بدون هیچ مجازاتی در نظر گرفته نمی شه. اما این شکایت کردن، موضوع اصلی رو تغییر نمی ده. با اشاره به ناعادلانه بودن این رفتار، تنها باعث میشیم حس بدی داشته باشیم و شرایط هم تغییری نمی کنه. به جای اون روی بهتر شدن خودتون تمرکز کنین.

۳. اجازه ندین روی رفتار شما اثر بزاره

اگه زمان و انرژی خود رو روی عصبانی و ناراحت بودن از همکا رتان تلف کنین، کارکرد کاری شمام پایین میاد. اینطوری شمام تبدیل به همکاری آزاردهنده میشید.

۴. سخن چینی نکنین

این کار شما رو خیلی بد جلوه میده، پس این کار رو انجام ندین. البته به معنای اون نیس که سکوت اختیار کنین. همه چیز بستگی به شرایط و رئیس شما داره. بعضی از رؤسا، به خاطر این کار از شما تقدیر می کنن و قول میدن که اونو بررسی کنن. یه سریای دیگه هم میگن که این وظیفه شما نیس و این موضوع شما رو بد جلوه می ده.

اما اگه پیش رئیس خود برید و بهش بگید: من انجام فلان پروژه رو به جایی رسوندم که نمی تونم دیگر جلوتر بروم، چون همکارم، کار خودشو انجام نمی ده، شرایط فرق می کنن. شما به موضوع اشاره می کنین بدون اینکه مثل یک خبرچین به نظر برسین. اگه رئیس تون در مورد کارکرد همکارتان سؤال پرسید باید رو راست جواب بدین.

۵. مثل همکارتان رفتار نکنین

شمام مثل اون ۲ ساعت رو واسه نهارخوردن تلف نکنین و منظم واسه آب خوردن و سرویس بهداشتی رفتن، میز کار خود رو ترک نکنین. اگه شروع به صحبت کردن با شما کرد، بهش یادآور شید که گرفتار هستین. شاید وسوسه شید که شمام راه اونا رو طی کنین، اما در این دام نیفتید.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چه جوری با یک آدم حسود برخورد کنیم

۶. اجازه ندین کار اونا تبدیل به وظیفه شما بشه

اگه در یک تیم کاری هستین و مسئولیتای مشترک دارین، کارایی رو که اونا انجام نمی دن، به عهده نگیرید. به اونا در مورد وظایف و زمان انجام دادن شون اخطار بدین، اما وظایف اونا رو انجام ندین و زمان با ارزش خود رو تلف نکنین.

۷. اجازه ندین موفقیتاتون تحت اثر قرار بگیره

یک همکار تنبل می تونه جلوی رشد شما رو هم بگیره. اگه رئیس تون فهمید که کارا انجام نمی شن، اجازه ندین که شما رو سرزنش کنن. این فرصت شماس تا صحبت کنین.

۸. از فرصت استفاده کنین تا تبدیل به یک رهبر شید

این شاید فرصتی باشه تا جلو بیایید و خودتون رو در روبرو با شرایط سخت بهتر بشناسین. وقتی پیش رئیس تون می روید بهش بگید که همکارتان کار خودشو انجام نمی ده و شما علاقه دارین که اینجا نقش یک رهبر رو بازی کنین. بعد پیش همکارتان برید و بهش بگید که می خواید در رسیدن به اهداف و وظایفش بهش کمک کنین.

۹. از همکارتان پیش بقیه شکایت نکنین

این کار غیرحرفه ایه. شاید باعث ایجاد سوءِتفاهم و ناراحتی بقیه شید.

۱۰. با همکارتان رابطه برقرار کنین

شاید اون تنبل نیس و فقط در مورد وظایفش دچار ابهامه. با اون در مورد هدفا و مهلت انجام کارا شفاف باشین. بعضی وقتا اونا تنبل نیستن و فقط نمی دونن چه جوری کارا و وقت خود رو مدیریت کنن. شاید اونا درگیر مشکلات شخصی شدن و این مشکلات که می تونن مربوط به وضعیت سلامتی یا خانوادگی اون باشن در زندگی هر فردی رخ میدن.

۱۱. پروژه هایی رو که نیازمند همکاری کامل همکارتانه، قبول نکنین

اگه همکارتان تنبله هیچکی حتی رئیس تون هم نمیتونه اونو مجبور به کارکردن کنه. پس پروژه ای رو که نیازمند همکاری اینجور فردیه، قبول نکنین. اگه چاره ای ندارین، بهتره عامل تنبلی اونو هم در برنامه ریزی خود بذارین.

برنامه-ریزی

از این فرصت استفاده کنین و طلب منابع بیشتری بکنین. مثلا بگید: جناب رئیس من می ترسم با منابع موجود نتونیم این کار رو سر موقع تحویل بدیم. رئیس شاید بگه: اما شما فلان همکارتان رو که دراختیار دارین.

بهش بگید: اما با توجه به سرعت ایشان، فکر نکنم بتونیم سر موقع کار رو تحویل بدیم. در بهترین حالت شما به منابع مورد نظرتون دسترسی پیدا می کنین. در بدترین حالت هم، به رئیس تون غیر مستقیم از اون همکارتان شکایت کردین.




دسته‌ها: آموزشی