همه ما اهمیت یک خواب خوب شبونه رو میدونیم. کمبود خواب می تونه باعث عصبانیت و زودرنجی شه و توانایی شما در حفظ کردن اطلاعات رو خیلی کم کنه. همه اینا خلاقیت شما رو تحت اثر قرار می ده. ولی همونجوریکه همه کارآفرینان – که بیشتر سرشون بیشتر از حد شلوغه! – میدونن، خیلی اوقات نمی تونین کل شب رو در کمال آرامش بخوابید و چاره ای ندارین جز این که سعی کنین با همین استراحت کم روز پرانرژی ای داشته باشین.

خلاقیت-خلاقانه
آرامش

 

پردهای اتاق تون رو باز کنین

به محض اینکه از خواب بیدار شدید، در خطر نور آفتاب قرار بگیرین. این کار واسه شروع یک روز خوب بسیار مهمه. استیو اورما، روانشانس بالینی و از نویسندگان کتاب «نگرانی رو تموم کنین و بخوابید: چه جوری از شر بی خوابی خلاص شید»، می گه: «نور خورشید ترشح ملاتونین رو کم می کنه. ملاتونین هورمونیه که باعث خواب آلودگی می شه. واسه مقابله با حس خواب آلودگی، سعی کنین کنار یک پنجره کار کنین و منظم واسه استراحت بیرون برید؛ تماس با نور طبیعی در طول روز، به شما کمک می کنه کمتر احساس خواب آلودگی کنین.»

دوش آب سرد بگیرین

دکتر مارک کوواکس می گه: یک دوش ۳۰ تا ۶۰ ثانیه ای آب سرد باعث ترشح آدرنالین می شه و اعصاب شما رو واسه طول روز آماده می کنه.

نفس بکشین

به آرامی، ۵ ثانیه از راه بینی نفس بکشین و هوا رو ظرف ۲ ثانیه از دهن خود بیرون بدین. این کار رو ۵ مرتبه انجام بدین. طبف گفته دکتر کوواکس، این تمرین باعث افزایش و کاهش با هم ضربان قلب می شه.

ناهار رو سنگین نخورید

دکتر کوواکس می گه: «اگه کمتر از حد لازم خوابیده اید، خوردن وعدهای کوچیک غذا در طول روز به شما کمک می کنه انرژی تون رو حفظ کنین. وقتی میزان خواب شما محدوده، خوردن یک وعده بزرگ غذایی اصلا ایده ی خوبی نیس!» چون که خوردن یک وعده غذایی بزرگ، به انداماتون فشار زیادی وارد می کنه و باعث می شه بیشتر احساس خستگی کنین.

با مصرف پروتئین انرژی کسب کنین

ممکنه وسوسه شید یک فنجون قهوه به همراه دونات بخورین، اما طبق گفته دکتر جو لیچن، نویسنده ی کتاب «راه اندازی دوباره: چه جوری انرژی، تمرکز و خلاقیت تون رو افزایش بدین»، در حفظ هوشیاری شما، یک وعده غذایی شامل ۲۵ تا ۳۰ گرم پروتئین نسبت به یک وعده غذایی شامل مقدار زیادی کربوهیدرات بسیار بهتر عمل می کنه. بدن شما با مصرف وعده غذایی شامل کربوهیدرات، خیلی زود انرژی زیادی کسب می کنه، اما خیلی زود هم خسته می شه. تخم مرغ، ماست یونانی یا به اندازه یک کف دست گوشت قرمز گزینه های خوب و سالمی به عنوان یک وعده غذایی کوتاه هستن.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چه جوری بدون خالی بندی کار و کاسبی رو سرپا کنیم؟ 

زیاد قهوه نخورید

چسبیدن به دستگاه قهوه ساز در کل طول روز، کمک زیادی به حفظ انرژی ت شما نمی کنه! شاید فکر می کنین مصرف زیاد کافئین کمک می کنه هشیارتر باقی بمونین، اما باید توجه کنین که مصرف بیشتر از حد اون می تونه باعث عصبانیت و نبود تمرکز شه. دکتر لیچن می گه بین ۵۰ تا ۱۰۰ گرم کافئین در طول روز، بهترین میزان واسه حفظ هوشیاری و تمرکزه. در طول روز هر ۴ ساعت یک فنجون کوچیک قهوه بخورین و این کار رو از ساعت ۴ بعدظهر به بعد ادامه ندین تا مشکلی واسه خواب تون در طول شب ایجاد نشه.

یک چرت کافئین دار بزنین!

ممکنه فکر کنین که چرت زدن و کافئین خوردن هیچ موافقت ای با هم ندارن، اما کارشناسان باور دارن خوردن یک فنجون قهوه پیش از یک چرت کوتاه راه بسیار خوبی واسه تقویت توانایی ذهنی تونه. پیشنهاد دکتر کوواکس یک فنجون اسپرسو و یک چرت ۲۵ تا نیم ساعت ایه. اون می گه: «وقتی از خواب بیدار شید، کافئین کار خودشو شروع کرده و اینطوری می تونین ادامه روز رو با انرژی طی کنین. دلیل مفید بودن این کار اینه که کافئین بعد از حدود ۴۵ دقیقه جذب می شه، پس چرت زدن در طول زمانی که کافئین اثر خود رو روی بدن می ذاره باعث می شه وقتی از خواب بیدار شید که کافئین کار خودشو کرده باشه و ذهنی توانا و سرحال رو به شما تحویل بده.

منبع : entrepreneur


دسته‌ها: آموزشی